Kompozytor muzyki orkiestrowej,
filmowej, teatralnej i rozrywkowej, dyrygent, aktywny uczestnik
życia kulturalnego. Studiował kompozycję pod kierunkiem
Artura Malawskiego w latach 1939-1941 w Lublinie, następnie
kształcił się jako pianista u Marceliny Kimont-Jacynowej. Podczas
Powstania Warszawskiego walczył w szeregach AK. Potem uczęszczał
do londyńskiego Trinity College of Music (1946-1947), doskonaląc
warsztat kompozytorski u Aleca Rowleya. W okresie 1947-1955 był
studentem warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej na
kierunkach kompozycja (klasy Piotra Rytla i Tadeusza Szeligowskiego)
i dyrygentura (klasy Tadeusza Wilczaka i Witolda Rowickiego).
Był dyrygentem Filharmonii Śląskiej
w Katowicach, pierwszym dyrygentem i kierownikiem artystycznym Filharmonii Krakowskiej, a także dyrygentem filharmonii:
wrocławskiej, warszawskiej i łódzkiej.
Andrzej Markowski był również
organizatorem życia muzycznego. Z jego inicjatywy powstały:
Międzynarodowy Festiwal Oratoryjno-Kantatowy Vratislavia Cantans,
Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Festiwal
Muzyki Organowej i Klawesynowej, Festiwal Krakowska Wiosna
Młodych Muzyków (doprowadził
do prawykonań wielu utworów kompozytorów współczesnych, m.in. G.
Bacewicz, J. Łuciuka, T. Machla). Jako członek Komisji
Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej
Warszawska Jesień zadecydował
o prawykonaniach utworów kompozytorów polskich (m.in. G. Bacewicz,
T. Bairda, Z. Bujarskiego, K. Pendereckiego, B. Schaeffera, W.
Szalonka, P. Szymańskiego) oraz zagranicznych (m.in. P. Bouleza, Ch.
Ivesa, G. Ligetiego, O. Messiaena, A. Schönberga,
K. Stockhausena, I.
Strawińskiego).
Andrzej
Markowski jako kompozytor zasłynął muzyką do wielu filmów,
m.in.: Cień (1956)
Jerzego Kawalerowicza, Krzyż walecznych (1959)
Kazimierza Kutza, Pokolenie (1954),
Idę do słońca (1955)
Andrzeja Wajdy oraz Pan Wołodyjowski (1969)
Jerzego Hoffmana.
Markowski jako
pierwszy w Polsce wykorzystał muzykę elektroniczną w filmach
eksperymentalnych A. Munka, J. Lenicy, W. Borowczyka oraz K.
Urbańskiego. Pionierskie znaczenie miało również wprowadzenie
przez Markowskiego elementów muzyki konkretnej do teatru.
Otrzymał
wiele nagród, m.in.: Nagrodę Orfeusza przyznaną
dwukrotnie w latach 1968, 1971 na Warszawskiej Jesieni oraz
nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.
materiały orkiestrowe autora
lista autorów