KONIECZNY, Zygmunt (*1937)

Kompozytor, aranżer, pianista. Twórca muzyki filmowej, teatralnej, kabaretowej oraz licznych piosenek literackich do tekstów poetów polskich i zagranicznych.

Dzieciństwo spędził w Szczyrzycu, miejscowości w Małopolsce. Na stałe jednak zamieszkał w Krakowie, gdzie w latach 1956-62 odbywał studia w Akademii Muzycznej. W 1959 roku związał się z krakowską Piwnicą pod Baranami. Przez kilka lat pełnił tam funkcję jedynego profesjonalnego kompozytora. Jego piosenki literackie wykazują silny związek muzyki z treścią. Do ich najznakomitszych interpretatorek należała Ewa Demarczyk.

Twórca muzyki teatralnej do wielu spektakli m.in. Biesów, Nocy listopadowej  i Dybuka Andrzeja Wajdy, Do piachu Tadeusza Łomnickiego, Mistrza i Małgorzaty i Wniebowstąpienia Macieja Englerta.

Skomponował muzykę do ponad stu filmów telewizyjnych, krótkometrażowych, fabularnych, m.in. do: Ciemnego pokoju nie trzeba się bać (2009) Kuby Czekaja, Pornografii (2003), Jasminum (2006), Historii kina w Popielawach (1998), Jańcio Wodnika (1993) Jana Jakuba Kolskiego, Prymasa (2000) Teresy Kotlarczyk, Ucieczki z kina Wolność (1990) Wojciecha Marczewskiego, Lawy (1989) Tadeusza Konwickiego czy Przeprowadzki (1972) Jerzego Gruzy.

Wielokrotnie nagradzany na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za ścieżki dźwiękowe do: Lawy (1990), Pornografii (2003), Ucieczki z kina Wolność (1990), Pogrzebu kartofla (1990). Otrzymał Polską Nagrodę Filmową Orzeł za muzykę do Jasminum (2007) i Szczęśliwego człowieka (2002), a także nagrodę przemysłu fonograficznego Fryderyk, za muzykę do filmu Prymas. Trzy lata z tysiąca (2001).

Jego styl kompozytorski jest bardzo wyrazisty. Łączy minimalistyczną fakturę z wyczuleniem na subtelne brzmienia harmoniczne oraz wyeksponowaniem czynnika rytmicznego (częste wykorzystanie synkop i ostinata).


materiały orkiestrowe autora
lista autorów
Etiudy Tatiany Stachak w Trinity College

youtube facebook
© by Publishing House Euterpe
created by INTERSUM