Metoda Od stopnia do akordu



 

Od stopnia do akordu – metoda Stachak & Stokłosy to nowatorska koncepcja rozwijania słuchu muzycznego, która powstała podczas pracy nad podręcznikami Muzyczna pracownia. Charakteryzuje się:

  • przemyślanym wykorzystaniem naturalnych dążeń tonalnych
  • wyselekcjonowaniem charakterystycznych zwrotów tonalnych i operowaniem nimi w sposób świadomy
  • ilustrowaniem poznawanych zagadnień licznymi przykładami z literatury
  • korzystaniem z różnorodnych ćwiczeń pisemnych i słuchowych oraz autorskich etiud solfeżowych

 

 

Dwustopniowy proces dydaktyczny

 

 

Etap I poznanie zależności stopień–zwrot

 

 

Uczeń poznaje charakterystyczne zwroty i formuły tonalne, pojawiające się zawsze na określonych stopniach gamy. Są one starannie opisane oraz zilustrowanie wieloma przykładami, a specjalnie dobrane ćwiczenia (pisemne, solfeżowe i słuchowe) ułatwiają ich zapamiętanie i utrwalenie.

 

 
 


 

Etap II poznanie zależności zwrot–interwał/akord

 

 

Wiedzę o zwrotach i formułach uczeń przekłada na język interwałów, np. poznane zwroty z toniką interpretuje jako kwintę czystą i kwartę czystą. Co więcej, dowiaduje się, że w melodiach tonalnych dany interwał pojawia się najczęściej na określonych stopniach gamy, co w konsekwencji przydaje się w praktyce: przy intonowaniu melodii, w analizie utworów, w ćwiczeniach słuchowych, a docelowo w zapisie ze słuchu.