Otwarta forma i jej zalety



 

Muzyczna pracownia nie ogranicza inwencji pedagoga – jest narzędziem, które pomaga w twórczej pracy. Materiał (47 zagadnień) uporządkowany jest w czterech działach tematycznych. Nie realizujemy go linearnie, lecz swobodnie dobieramy treści z różnych działów. Sposób realizacji materiału zależy od możliwości i potrzeb grupy uczniów oraz preferowanej przez pedagoga metody. W ramach jednej lekcji pracujemy nad zagadnieniami z różnych działów, dbając o zróżnicowanie ćwiczeń. Dzięki temu uczniowie poznając nowy temat, utrwalają zdobytą wcześniej wiedzę.

 

 

Przykładowy plan lekcji

 

 

I. Wprowadzenie nowego zagadnienia (szesnastki; Dział II Rytm i metrum)

 

 

1. Rozpoczynamy od zabaw słuchowych, w których pojawia się nowy element (szesnastki). Nauczyciel może grać lub wystukiwać proste rytmy, a uczniowie powtarzać je, klaszcząc.

2. Omawiamy definicję.

3. Realizujemy wybrane zadania pisemne. Część można wykonać w domu lub na kolejnej lekcji.

 

 
 

 

4. Realizujemy wybrane ćwiczenia słuchowe.

 

 
 

 

5. Po dodatkowe ćwiczenia do klaskania sięgamy do Nowego solfeżu.

 

 

II. Utrwalanie wiadomości z innych działów (np. zwrot z toniką i V stopniem gamy; Dział III Melodia: gama i triada)

 

 

1. Na „rozgrzewkę” sięgamy po etiudę solfeżową Stopnie gamy w relacji do toniki.

 

 
 

 

2. Wykonujemy etiudę solfeżową z danym zwrotem.

 

 
 

 

3. Realizujemy wybrane zadania pisemne i słuchowe.

 

 
 

 

III. Zabawy

 

 

Zajęcia kończymy zadaniami o lżejszym charakterze (np. krzyżówka z Działu IV Podstawy zasad muzyki). Proste ćwiczenia można również zadawać jako pracę domową.