Większość zamieszczonych w podręczniku ćwiczeń zawiera liczne wskazówki, które ułatwiają, a nierzadko nawet gwarantują ich prawidłową realizację. Wykonując poprawnie zadania uczeń utrwala zdobytą wiedzę, doskonali umiejętności i bezwiednie robi postępy.
Oto przykłady:
Uczeń ma za zadanie uzupełnić takty podanymi wartościami rytmicznymi. Zamieszczenie szarych ćwierćnut w dolnym głosie pomaga uporządkować zapis nutowy i bezbłędnie wykonać polecenie.
Tę lubianą przez dzieci formę rozrywki wykorzystujemy do utrwalania wiedzy. Ćwiczenie z rozdziału Interwały – podstawowe pojęcia realizujemy po zapoznaniu dzieci z podstawowymi definicjami.
Uczeń słucha przebiegu i wybiera jeden z zaproponowanych przykładów. Nie musi identyfikować i zapisywać pojedynczych dźwięków (to spore ułatwienie), a więc może skoncentrować się na rozpoznawaniu zwrotów. Ćwiczenie można powtarzać wiele razy, za każdym kończyć melodię w inny sposób. Przystępna forma zadania sprawi, że uczeń nawet nie zauważy, że ćwiczy słuch, utrwala wiedzę...
Uczeń „komponuje”, stosując się do precyzyjnych wskazówek: ma podany rytm i dwa zwroty melodyczne, których kolejność ustala samodzielnie. Każdy wybór przyniesie pozytywny rezultat.
Uczeń uzupełnia zapis nutowy zgodnie z podanymi wskazówkami, a następnie odpowiada na proste pytania. Rozwiązania graficzne (wprowadzenie ramek, strzałek, klamerek) ułatwiają realizację poleceń.
Wskazówki sformułowane są precyzyjnie, nie sposób się pomylić. Pozytywny wynik pomaga kształtować poczucie wartości, motywuje do dalszej pracy i dodaje dzieciom odwagi do podejmowania kolejnych, coraz trudniejszych wyzwań. Zadania z podpowiedziami to tylko jeden z przykładów realizacji idei Uczymy, nie testujemy w praktyce. Kolejne zaprezentujemy wkrótce.