I. Wprowadzenie nowego zagadnienia (szesnastki; Dział II Rytm i metrum)
1. Rozpoczynamy od zabaw słuchowych, w których pojawia się nowy element (szesnastki). Nauczyciel może grać lub wystukiwać proste rytmy, a uczniowie powtarzać je, klaszcząc.
2. Omawiamy definicję.
3. Realizujemy wybrane zadania pisemne. Część można wykonać w domu lub na kolejnej lekcji.
4. Realizujemy wybrane ćwiczenia słuchowe.
5. Po dodatkowe ćwiczenia do klaskania sięgamy do Nowego solfeżu.
II. Utrwalanie wiadomości z innych działów (np. zwrot z toniką i V stopniem gamy; Dział III Melodia: gama i triada)
1. Na „rozgrzewkę” sięgamy po etiudę solfeżową Stopnie gamy w relacji do toniki.
2. Wykonujemy etiudę solfeżową z danym zwrotem.
3. Realizujemy wybrane zadania pisemne i słuchowe.
III. Zabawy
Zajęcia kończymy zadaniami o lżejszym charakterze (np. krzyżówka z Działu IV Podstawy zasad muzyki). Proste ćwiczenia można również zadawać jako pracę domową.