Tej jesieni, w trzech czasopismach
brytyjskich ukazały się pozytywne recenzje naszych publikacji.
Pierwsza z nich, autorstwa Roberta Parkera z pisma Winds Magazine, omawia Kwintet na
flet, obój, klarnet, róg i fagot Michała Spisaka (1914-1965),
jednego z głównych przedstawicieli polskiego neoklasycyzmu. Aby
trafnie scharakteryzować zaskoczenie związane z jej odkrywaniem,
Parker przywołuje sławny cytat z filmu „Forrest Gump”,
dotyczący pudełka czekoladek oraz – w dalszej części tekstu –
podkreśla rolę Wydawnictwa EUTERPE w popularyzowaniu mniej
znanych dzieł Spisaka. Recenzent pisze: „Strona internetowa
wydawnictwa uzmysławia, iż jedynie kilka dzieł kompozytora,
głównie orkiestrowych z udziałem solistów lub bez, zostało
wydanych, jednakże jego dorobek twórczy jest bardziej zróżnicowany,
zawierający muzykę kameralną oraz dzieła chóralne”. Napisany
w 1948 roku na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich Kwintet
musiał poczekać na swoje pierwsze wydanie aż do roku 2005. Utwór
stanowi potwierdzenie kunsztu kompozytorskiego Spisaka, bowiem każdej
partii instrumentalnej twórca nadaje rys solistyczny - interesujący
pod względem melodycznym, technicznie wymagający – przy czym całość
podkreśla wzajemny dialog muzyków, co według Parkera szczególnie
się uwidacznia w części finałowej, Andante-Allegro.
Zwraca on zatem uwagę na wartość artystyczną dzieła, ale
także i na wysoką jakość wydania, w którym zamieszczona jest
pełna partytura wraz z głosami dla każdego instrumentu,
a „(...) poszczególne partie są dobrze przygotowane, z wygodnymi przewrotami stron podczas gry”. Podsumowując
Parker dodaje, iż Kwintet Spisaka
„jest idealny dla dojrzałych, zaawansowanych wykonawców,
szukających nowych wyzwań”.
W
czasopiśmie Piano Magazine zamieszczono pozytywny komentarz na temat
jednej z naszych publikacji na fortepian. Autor pisze: „(...) twórczość
Chopina reprezentuje polskie Wydawnictwo EUTERPE, wprowadzając na
rynek wydawniczy zbiór utworów Zygmunta Noskowskiego. Kompozytor
ten, żyjący na przełomie XIX i XX wieku jest twórcą sześciu
aranżacji fortepianowych mniej znanych pieśni Chopina o
umiarkowanym stopniu trudności. Instrumentacja zachowuje styl
chopinowski, a biorąc pod uwagę stronę edytorską, utwory także
ciekawie zilustrowano. Pozycja jest nowatorska w porównaniu z innymi
tego typu propozycjami wydawniczymi dla młodzieży. Stanowi świeży,
interesujący materiał. Kompozycje nie współzawodniczą z
poważniejszym repertuarem, jednak są zachęcającym wstępem do
oryginalnych utworów Chopina”.
Trzecia recenzja została
zamieszczona w periodyku Piano Professional. Recenzent podkreśla w
niej, iż ważnym wydarzeniem jest fakt podjęcia się dystrybucji publikacji EUTERPE na
rynkach zachodnich przez Universal
Edition. Dostrzega też wysoki poziom pedagogiczny wydawanych przez
nas pozycji, ich atrakcyjność, przystępność dla młodych muzyków
oraz niebanalną oprawę graficzną, która jest dziełem Małgorzaty
Flis. Autor tekstu wyraża także opinię na temat zbioru sześciu
pieśni Chopina w transkrypcjach fortepianowych Zygmunta
Noskowskiego. Zwraca uwagę na ciekawe aranżacje, jednocześnie
stanowiące materiał do nauki i ćwiczeń, w których „(...) prawa
ręka wykonuje urozmaicone, bogate w ozdobniki melodie,
a lewa – akompaniament, nigdy zbyt zawiły czy skomplikowany (...)”.
W podsumowaniu stwierdza: „To szczęście, iż mamy taką
publikację wielkiej muzyki przeznaczoną dla początkujących,
odpowiednią także do doskonalenia umiejętności czytania nut dla
bardziej zaawansowanych uczniów”. Obok zbioru Noskowskiego,
skomentowano też Obrazki wyczarowane dźwiękami
Andrzeja Cwojdzińskiego. Recenzenta zachwycił zarówno wysoki
poziom kompozytorski, jak i umiejętne połączenie wartości
edukacyjnej z muzyczną. Pozwala ona uczniom rozwinąć szerokie
spektrum pianistycznych umiejętności jednocześnie czerpiąc
przyjemność z wykonywania utworów. W tym aspekcie autor wyróżnia
cztery ostatnie kompozycje, celowo napisane w stylu czterech wielkich
kompozytorów: Mozarta, Chopina, Szymanowskiego oraz Bacha, które
„(...) mogą urozmaicić uczniom muzyczną edukację, a także
pobudzić ich wyobraźnię”.