W brytyjskim "Classical Guitar Magazine" (czerwiec 2012) ukazały się recenzje trzech zeszytów duetów w opracowaniu Tatiany Stachak wydawnych przez Euterpe pod wspólnym tytułem "Uczeń i nauczyciel". Poniżej prezentujemy tłumaczenia tych trzech recenzji:
Uczeń i nauczyciel vol. 1
Ta
pięknie wydana i kolorowo ilustrowana publikacja jest skierowana do
początkujących gitarzystów. Stosunkowo szeroki zapis nutowy
ułatwia czytanie. Zbiór zawiera 14 duetów, które są
opracowaniami najpiękniejszych melodii muzyki klasycznej. Każdy z
nich jest rozpisany na dwie strony: po lewej, przeznaczonej dla
nauczyciela, znajduje pełna partytura utworu, po prawej – partia
ucznia z głosem solowym.
Poziom
trudności wzrasta z każdym następnym utworem, począwszy od
opracowań, w których uczeń gra tylko w pierwszej pozycji w prostym
ćwierćnutowym pulsie (Walc Schuberta,
Piosenka Lully'ego,
Piosenka Schumanna),
po bardziej skomplikowane, wymagające zmian pozycji, z kropkowanymi
wartościami i szesnastkowymi triolami, jak np. Adagio
Cantabile z Sonaty
Patetycznej Beethovena.
Partia
akompaniamentu jest dobrze przemyślana – rzadko zdwaja linię
melodyczną głosu solowego, najczęściej podkreśla melodię
figuracjami rozłożonych akordów. Temat z Nokturnu III
Liszta jest pięknie wyeksponowany na tle arpeggiów; Barkarola
Offenbacha operuje gęstą fakturą homofoniczną; Serenadę
Haydna wypełniają szesnastkowe figuracje akordów. Bardziej
żartobliwe i jednocześnie trudniejsze w warstwie akompaniamentu są
Dzwonki Papagena z
opery Czarodziejski flet
Mozarta. Wspólne wykonanie tego utworu może sprawić wiele radości.
Jednak nauczyciel, którego partia utrzymana jest w stosunkowo
wysokim rejestrze, powinien uważać, by nie zagłuszyć głosu
solowego. Niepotrzebne
wydaje się tak szczegółowe palcowanie w partii ucznia w przypadku
łatwiejszych utworów.
Ten
przystępny i atrakcyjny materiał jest nieoceniony w kształceniu
różnych umiejętności: uczy wspólnego muzykowania, liczenia, rozumienia muzyki,
frazowania, i może być zaproszeniem do wspaniałego świata muzyki
klasycznej.
Uczeń i nauczyciel vol.2
Druga
część z serii "Uczeń i nauczyciel" zawiera 12 utworów,
nieznacznie trudniejszych pod względem charakteru i stylistyki od
duetów zamieszczonych w pierwszej części, kształcących wydobycie dźwięku
i prowadzenie linii melodycznej. Najsłynniejsze melodie wielkich
kompozytorów – Schumanna, Bacha, Webera, Martiniego, Händla,
Griega i Mozarta – zostały zapisane na dwóch stronach: po lewej
znajduje się pełna partytura duetu, po prawej zaś zanotowany
większą czcionką głos solowy przeznaczony dla ucznia.
Utwór
O dalekiej krainie
Schumanna został opracowany w tonacji G-dur. Partia solowa,
prezentowana na tle rozłożonych akordów, jest idealnie dostosowana
do możliwości technicznych młodego wykonawcy. Oda do
radości Beethovena jest
zaaranżowana na czwartą i piątą strunę. Towarzyszący jej
akordowy akompaniament powinien być zagrany z wyczuciem, aby uczeń
mógł swobodnie prowadzić głos solowy. W Gawocie
Martiniego uczeń napotyka oznaczenia artykulacyjne: staccata
i akcenty. Z kolei w utworze
Plaisir d'amour
kształci umiejętność kontrolowania crescenda
i diminuenda w
prowadzeniu długich fraz. W wykonaniu Kartki z albumu
Griega bardzo istotne jest opanowanie przejrzystej artykulacji. Utwór
operuje szerokim zakresem dźwięków – zmiany wysokości sięgają
siódmego progu na pierwszej strunie. Łabędź
Saint-Saënsa
jest pięknie opracowany w tonacji G-dur. Wymaga sprawnego poruszania
się na pierwszej strunie i umiejętnego legata w linearnym
prowadzeniu melodii.
Jednogłosowa
faktura partii ucznia pozwala na swobodne opanowywanie następujących
problemów wykonawczych: przedłużonych wartości, rytmów
kropkowanych, przebiegów szesnastkowych i zagadnień
artykulacyjnych, bez obciążania początkującego gitarzysty
trudnymi chwytami dla lewej ręki.
Publikacja
jest praktycznym źródłem kształcenia umiejętności gry dla
młodych i zdolnych muzyków.
Uczeń i nauczyciel vol.3
Trzeci
zeszyt z edukacyjnej serii duetów "Uczeń i nauczyciel" został
zaprojektowany według tej samej zasady graficznej, co poprzednie
części. Partia ucznia jest rozpisana większą czcionką na prawej
stronie, z kolei akompaniament nauczyciela, wraz z umieszczonym ponad
nim głosem solowym, na lewej. Zapisowi nutowemu towarzyszą piękne,
kolorowe ilustracje.
Zbiór
dwunastu opracowań znanych utworów klasycznych obejmuje wiele
zagadnień muzyczno-wykonawczych, rozwijających umiejętność
frazowania i artykulacji. Aria
Purcella,
w tonacji d-moll, została zapisana w drugiej pozycji z uniknięciem
gry na pustych strunach. W Nowej
lalce
Czajkowskiego, opracowanej w tonacji B-dur, uczeń nabiera biegłości
w odczytywaniu znaków chromatycznych. Życzenie
Chopina, zapisane w siódmej pozycji, wymaga starannego prowadzenia
linii melodycznej przy różnorodności wzorców rytmicznych. Z kolei
w Gawocie
Händla
istotne jest wesołe i odważne wykonanie utworu. W opracowaniu
uniknięto użycia pustych strun. W Musette Bacha z Zeszytu
muzycznego Anny Magdaleny
uczeń nie tylko może zagrać partię solową, ale również
akompaniament. Umiejętność wykonywania pauz,
i staccata
jest
nieodzowna w wykonaniu
Andante z Eine
Kleine Nachtmusik
Mozarta – utworu, który jest doskonałym ćwiczeniem na piątą
pozycję. Wesoły
wieśniak Schumanna
i Słoń Saint-Saënsa wymagają wyższego poziomu biegłości w akompaniamencie. Warto
również zwrócić uwagę na ciekawe opracowanie Gymnopedie
nr
1 Satiego oraz
Walca Griega.
Ta
publikacja jest bardzo pomocna. Korzystałam z niej, aby wykształcić
u moich uczniów umiejętność prowadzenia melodii, grę w różnych
pozycjach i czytanie à vista (choć szczegółowe palcowanie
nieco ogranicza tę możliwość). Duża część materiału w
obrębie trzech części może zostać wykonana z powodzeniem również
na flecie prostym i poprzecznym, skrzypcach oraz gitarze.