W
australijskim półroczniku Stringendo Magazine, wydawanym przez
Australian Strings Associtaion (AUSTA), ukazały się wzmianki o
naszych kompozytorach i krótkie omówienia nowych publikacji
Wydawnictwa Euterpe - Blue note na
wiolonczelę i fortepian Weroniki Ratusińskiej oraz miniatury Pożegnanie na skrzypce i
fortepian Mikołaja Góreckiego. Poniżej prezentujemy tłumaczenia
tekstów:
Weronika Ratusińska
wykłada na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Tytuł
uroczej kompozycji z roku 2007 roku - Blue
Note - "związany
jest z wykorzystaniem w kilku fragmentach skali bluesowej z
charakterystycznymi dla niej alteracjami".
Utwór początkowo utrzymany jest w medytacyjnym nastroju, stopniowo
przechodzi w żywy dialog wiolonczeli z fortepianem. Partia
wiolonczeli jest minimalistyczna, choć pojawiają się dwudźwięki,
i bardzo wygodnie napisana, dzięki czemu jej wykonanie nie powinno
stanowić trudności dla średnio zaawansowanych instrumentalistów.
To mały klejnot. [Hollis Taylor]
Mikołaj Górecki (*1971),
syn legendarnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, zyskuje
uznanie jako twórca ze względu na własny talent i umiejętności.
Urodził się w Katowicach. Tam studiował pod kierunkiem ojca w
Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego, później otrzymał
doktorat w Indian University. Obecnie mieszka i pracuje w Laredo, w
Teksasie. Pożegnanie na skrzypce i fortepian jest
transkrypcją utworu napisanego na orkiestrę smyczkową. Obie wersje
pochodzą z 2009 roku. Kompozytor rozwija tu krótkie motywy na tle
bitonalnych harmonii i konsonansowych współbrzmień. Tempo
Larghetto daje wiele możliwości dla ekspresyjnej interpretacji.
Ponieważ największym wyzwaniem dla skrzypka jest gra w piątej
pozycji, po ten atrakcyjny, niedługi utwór mogą sięgać już
średnio zaawansowani muzycy.